donderdag 15 mei 2014

Het doel en de inhoud van de muzische koffer

We bespraken al even de buitenkant van de koffer, maar belangrijker is natuurlijk de inhoud ervan! 
Onze bedoeling met de koffer is om een nieuwe hoek te creëren binnen het klasgebeuren: de muzische mediahoek. Kleuters (peuterklas- eerste kleuterklas) kunnen zich verder ontwikkelen binnen de muzische domeinen met behulp van media.

Wanneer de kleuters voor de hoek kiezen nemen ze de koffer bij zich met daarbij vier opdrachten. Twee opdrachten zijn bestemd voor het digitale bord en twee opdrachten zijn bestemd voor de iPad.
De handleiding van de opdrachten met de bijhorende doelen voor zowel gemeenschaps- en katholiek onderwijs zijn te vinden in de hoekenfiches, die zitten per kleur bij de opdrachten. 





Dit zijn de opdrachten: 

De rode opdracht: educatieve spelletjes op de iPad.
Al deze uitgezochte apps zijn aan een muzisch domein verbonden. De apps zijn dus zorgvuldig en met kritisch oog uitgekozen. 
De naam, beschrijving en muzische doelen zijn allemaal opgenomen in een lijst. Zo is het voor de leerkracht zeer gemakkelijk om het doel van het spel te achterhalen. 


De blauwe opdracht: Foto's nemen met de iPad 
Binnen het thema kunnen de kleuters op pad gaan in klas om foto's te nemen van voorwerpen binnen het thema. De iPad moet gekoppeld worden aan Dropbox op het digitaal bord. Deze worden automatisch gesynchroniseerd. Bij het beëindigen van de opdracht kunnen de foto's getoond worden op het digitaal bord en kan dit met de hele klas besproken worden. 




De gele opdracht: Digiboekje maken 
Binnen het thema kunnen kleuters op het digibord een tekening maken. Al de kleuters kunnen aan bod komen en de tekeningen worden opgeslagen door de leerkracht. Al de tekeningen worden afgedrukt om dan per thema gebundeld te worden tot het digiboekje. Iedere kleuter heeft zijn eigen boekje (bestekmapje) die mag meegenomen worden naar huis. 




De groene opdracht: Het spel op het digitaal bord 
Wij hebben zelf een spel gecreëerd. Het is de bedoeling om de voorwerpen die onderaan staan bij de juiste kleur te plaatsen. Dit is ook per thema uitgewerkt. Voor leerkrachten die zelf nog een spel willen maken, is er ook een handleiding voorzien. 









Om te weten welk kind al aan de beurt geweest is maakten we een volgsysteem. Wanneer een kleuter een opdracht vervolledigd heeft wordt het symbooltje op de kaart gehangen. Zo heeft de leerkracht een mooi overzicht en is geen discussie nodig. 




Al deze opdrachten kunnen gemaakt worden bij volgende thema's: 
- baby
- bakker
- boerderij
- jarig zijn
- terug naar school
- fruit
- kleuren
- licht en donker
- supermarkt
- Sinterklaas
- beroepen
- knuffels
- huizen (wonen)
- voertuigen
- circus
- onderwaterwereld
- dierentuin
- huisdieren
- ziek zijn
- muziekinstrumenten







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen